Backlink Nedir? Nasıl Alınır?

Bir backlink basitçe bir siteden diğerine giden bir link olarak tanımlanabilir. Google gibi arama motorları backlinkleri bir sıralama sinyali olarak kullanırlar. Çünkü bir site başka bir siteye link verdiğinde içeriğin dikkate değer olduğunu belirtmiş olur. Yüksek kaliteli backlinkler, bir sitenin arama motorundaki sıralamasını yükseltebilirler.

Backlinkler, arama motoru algoritması, SEO ve sitenizi büyütmek için genel stratejinizde önemli bir rol oynarlar. Örneğin bir blog yazarı olan Ahmet, bir spor etkinliği hakkında çok ilginç bir içerik yazar. Başka bir blog yazarı olan Merve, Ahmet’in yazdığı makaleye link verir ve kendi düşüncesini paylaşır.

Bu durumda Ahmet bir link kazanmış olur. Merve ise yazısına farklı bir bakış açısı getirilmesini sağlayarak içeriğini ilgi çekici hale getirir. Böylece Merve’nin yazdığı içerik link verilebilir faydalı bir içeriğe dönüşür. Her iki blog yazarı da bu linkten ekstra fayda sağlamışlardır.

Backlink Nedir?

Backlink nedir? açıklamadan önce aşağıdaki videoyu izlemenizi tavsiye ediyorum. Matematik profesörü Marcus Du Sautoy’un sunduğu 2015 yapımı belgesel. Google Pagerank algoritmasının ve backlinklerin nasıl çalıştığına dair öğretici kısa bilgiler var. Eğer tümünü izlemek istemiyorsanız backlinklerin nasıl etki ettiği hakkında özet kısmı dakika 10:00 ve 13:00 arasında yer alıyor. Oldukça keyifli bir anlatım olmuş. İyi seyirler.

Terimsel bir tanım yapmak gerekirse bir backlink, gelen link, alınan link veya tek yönlü link olarak adlandırılırlar. Backlink, bir siteden başka bir sitedeki sayfaya giden bağlantıdır. Google ve diğer büyük arama motorları, belirli bir sayfa için backlinkleri “oy” olarak değerlendirirler. Backlink miktarı olan sayfaların daha iyi sıralama elde etmesi mümkündür.

Backlink diğer siteden alınan bir oy niteliği taşır. Bu yüzden oyların her biri arama motorlarına “Bu içerik değerli, güvenilir ve kullanışlıdır” mesajını verir. Bu oylar ne kadar çok olursa siteniz Google ve diğer arama motorlarında bir o kadar yüksek sıralama elde ederler.

Linkleri bir arama motoru algoritmasında kullanmak yeni bir şey değildir. Aslında backlink, Google’ın orijinal algoritması olan PageRank’ın temelini oluşturur. Google o zamandan beri algoritmasında binlerce değişiklik yapmış olsa bile backlink önemli bir sıralama sinyali olmaya devam etmektedir.

Backlink Nasıl Alınır?

Bir backlink çoğu arama motoru için sıralamayı belirlerken kullanılan en üst düzey faktördür. Bu aynı zamanda sitenizin daha fazla organik trafik alması anlamına gelir. Sitenizin sahip olduğu backlink miktarına göre daha iyi sıralama ve trafik elde etmeniz mümkündür.

Google, web ortamını tararken sitelerin birbirine nasıl bağlandıklarına bakar. Yüzlerce sıralama faktörü olsa bile backlink en önemli metriği temsil eder. Kaliteli backlink elde etmek zordur ancak imkansız değildir. Sitenize backlink alabilmek için takip edebileceğiniz ücretli ve ücretsiz birçok yol vardır.

Ücretli Backlink Alımı

Adından anlaşılabileceği gibi bu süreç belirli bir ücret karşılığında backlink almayı içerir. Bir backlink almadan önce analizini en iyi şekilde gerçekleştirirsiniz. Sitenize gelecek linkten ekstra fayda alacağınızı düşündüğünüz bir başka siteden ücret karşılığı link alırsınız.

Bu linklerin birkaç farklı çeşidi vardır. Genel olarak söylemek gerekirse aslında Google ücretli backlink alınmasına karşıdır. Ancak kullanacağınız yöntemlerle bu linklerin doğal gözükmesini sağlayabilirsiniz. Aşağıdaki yöntemler size bu konuda yardımcı olacaklardır.

Tanıtım Yazısı

Tanıtım yazısı backlink almanın en doğal yollarından biridir. Basitçe söylemek gerekirse, bir başka sitede yayınlanması için içerik oluşturursunuz ve içerikte sitenize çıkış yapan linklere yer verirsiniz. Daha sonra yayınlanacak sitenin sahibiyle anlaşıp belirli bir ücret karşılığında yazınızı ilgili sitede yayınlatmış olursunuz.

Bazı blog yazarları yayınlanacak içerik konusunda seçici davranırlar. Bu yüzden içerikleri sizin yazmanıza izin vermeyebilirler. Sonuçta hedefiniz bir backlink sahibi olmaktır. Bu yüzden zaman zaman stratejinizi farklılaştırmanız gerekebilecektir.

Genel olarak tanıtım yazısı blog siteleri ve haber siteleri tarafından yayınlanır. Teklif bulabileceğiniz sitelerin çoğu bu şekilde olacaktır. Diğer yöntemlere göre linklerin doğal gözükmesi nedeniyle Google’dan ceza alma olasılığınız çok daha düşüktür.

Banner Backlink

Banner backlink aslında iki farklı amaca hizmet eder. Birincisi bir backlink almış olursunuz, ikincisi göstereceğiniz banner aracılığıyla reklamınızı yapmış olursunuz. Tanıtım yazısı ve diğer ücretli backlink yöntemlerine göre biraz daha maliyetli olma şansı vardır.

Banner backlink kullandığınız zaman site genelinde bir link almış olursunuz. Örneğin, aldığınız backlink sitenin sağ sidebar kısmında gözüküyorsa herhangi bir yazıda gözükmüş olacaktır. Google genel olarak site genelinde alınmış linklerden hoşlanmamaktadır.

Bu açıdan banner backlink almak istediğiniz zaman temel hedefiniz daha çok reklam yapmak olmalıdır. Reklamınızı yaparken aynı zamanda link kazanmış olursunuz. Bunun için reklam vereceğiniz sitenin, kendi hedef kitleniz ile uyumlu olması gerekir.

Footer Backlink

Footer backlink türleri Google’ın site geneli alınan linklerden hoşlanmama durumuna takılı kalırlar. Google bu tür linklerden pek hoşlanmamaktadır. Üstelik bu tür linkler nedeniyle sizi ceza dahi kesebilecektir. Dolayısıyla footer backlink almak istediğiniz zaman oyunu biraz kuralına göre oynamanız gerekir.

Footer backlink ücretlidir. Bir siteye sitenizin linkinden söz etmesi için ücret ödersiniz. Böylece size ait olan backlink sitenin footer kısmında yer alır. Genellikle marka adına link çıkılması çok daha doğru bir seçenektir. Örneğin cancankiran.com için link alınıyorsa Can Cankıran anahtar kelime olmalıdır.

Footer backlink türünde Google’ın cezasından kaçınmak için nofollow özelliği kullanılabilmektedir. Evet bir link almış olursunuz ama arama motoruna linkin takip edilmemesi gerektiği bildirilir. Bu durumda link sahibi olursunuz ama bu backlink dofollow kadar etkili olmayacaktır.

Ücretsiz Backlink Alımı

Ücretsiz backlink alımı genelde kişinin kendi başına link oluşturması şeklinde gerçekleşir. Bir sitede yazma yetkiniz varsa onu kullanırsınız ve bir link almış olursunuz. Diğer taraftan bu linklerin iyi takip edilmesi önemlidir. Çünkü ücretsiz backlinklerin değerleri genel olarak ücretli olarak alınanlardan daha düşük görülür.

Ücretsiz backlink alımı denildiğinde aklınıza gelmesi gereken en önemli yöntemler sosyal medya siteleri, kullanıcı tarafından içerik oluşturmaya izin veren siteler ve misafir yazar kabul eden adreslerdir. Bunlardan ne şekilde yararlanmanız gerektiğini link stratejiniz belirleyecektir. Ücretsiz backlink veren sitelerin tipleri ise şu şekildedir;

Sosyal Medya Siteleri

Sosyal medya sitelerinde elde edilen paylaşımlar birer backlink görevi görürler. Her ne kadar Google bu tür linkleri sosyal linkler olarak görse bile sitenize faydaları oldukça çoktur. Bu nedenle sosyal medyada kapsamlı bir paylaşım planı yapmak önemlidir.

Sitenizin tek link kaynağı sosyal medya olmamalıdır. Google, arama motoru sonuç sayfasından gelen trafik ile sosyal medyadan gelen trafiği birbirinden ayırmaktadır. Bu nedenle link stratejisi oluşturmak istediğinizde bunun gibi ince detaylı düşünmeniz gerekecektir.

Firma Rehberleri

Adından anlaşılabileceği gibi firma rehberleri aslında atıf yoluyla oluşturulmuş linkleri kapsarlar. İşletmenizi bir firma rehberinde kaydettiğiniz zaman link elde etmiş olursunuz. Bazı firma rehberleri ücretsiz kayda izin verirken bazıları kayıt için ücret istemektedirler.

Bulurum.com, firmasec.com, Telerehber, Find.com.tr, iyifirma.com gibi adresler firma rehberlerine verilebilecek örneklerdir. Bu tür sitelerde kayıtlar oluşturarak işletmenizin adının ve site adresinin yer almasını sağlayarak link sahibi olabilirsiniz.

Yorumlar

Yorumlar yoluyla alınan bir backlink eski değerine sahip değildir. Çok önceleri bu tür linkler dofollow niteliği taşırlardı. Ancak artık neredeyse bütün içerik yönetim sistemleri yorumlardaki linklere nofollow özelliği ekleme yoluna gitmektedirler.

Dolayısıyla yorumlardan backlink alabilirsiniz ama bunun değerinin yüksek olmasını beklememelisiniz. Yorum yaparken yazılmış olan yazıya uyan, kapsamlı ve derinlemesine bir şeyler yazmalısınız. Aksi taktirde alacağınız linkin herhangi bir değeri olmayacaktır.

İçerik Paylaşım Siteleri

İçerik paylaşım siteleri çok farklı türde karşınıza çıkabilirler. Bu tür sitelerde içerikleri kendiniz oluşturur ve paylaşırsınız. İçerik konusunda kontrolün büyük bir kısmı sizdedir. Fakat link eklemek için link eklemeye çalıştığınızda sıkıntı yaşayabilirsiniz.

İçerik paylaşım sitelerinde paylaştığınız içeriklerin değerli olması önemlidir. En önemlisi bu içeriklerin belirli bir kitleye hitap etmesi ve bu kitlenin mevcut sitenizin kitlesiyle uyumlu olması gerekir. Aksi halde alacağınız linkin herhangi bir değeri olmayacaktır.

Quora, Medium, Reddit, ekşi sözlük gibi siteler bu kapsama girerler. Yazdığınız herhangi bir şeyin çok önemli bir değer katması gerekir. Aksi durumda ne sitenize giden link ne de içeriğiniz dikkat çekmeyecektir. Bu konuda dikkatli olduğunuz zaman alacağınız link değerli olacaktır.

Backlink Stratejisi Nasıl Oluşturulur?

Backlink stratejileri uzun zamandır online pazarlamanın önemli bir parçası durumundadır. Sitenizin trafiğini, sıralamasını, itibarını ve hatta ilişkilerini geliştirmeye yardımcı olurlar. Sitenize kaliteli backlink elde etme kuralı değişmese bile bunları elde etme yöntemleri önemli ölçüde değişmiştir.

Yüksek kaliteli bir siteden backlink edinmeniz durumunda arama motoru tarayıcılarına olumlu sinyaller ulaştırılmış olur. Ancak backlink stratejisinin tek yönlü olmasına gerek yoktur. Link profiliniz tamamen yüksek otoriteli sitelerden oluşursa bu Google’ın dikkatini çekecek ve Google size yaptırım uygulayabilecektir.

İlk Kural: Doğal Olun

Sadece arama motoru sıralamasını yükseltmek amacıyla link almaya çalışmayın. Google bunu fark ettiği zaman sizi radarına alacak ve ilk fırsatta cezalandırmaya çalışacaktır. Google’ın algoritmalarını kandırmaya çalışmak her ne kadar eğlenceli gibi gözükse bile zor bir iştir.

Elde ettiğiniz linklerin doğal ve anlamlı olması gerekir. Bir mobilya işiyle uğraşıyorsanız bir giyim mağazasının blog kısmından link almaya çalışmamalısınız. Bu işinizi sekteye uğratacak bir davranıştır. Çünkü bu tür linkler Google’ın gözünde değersiz görülmektedirler.

Çeşitli Kaynaklara Yönelin

Güçlü bir backlink profilinizin olmasını istiyorsanız çeşitli kaynaklara yönelmeyi düşünmeniz gerekir. Hep aynı kaynaktan link edinmek siteniz için pek değerli olmayacaktır. Bir siteden alacağınız bir backlink sitenizin sıralamasını elbette etkileyecektir. Ancak aynı sitenin birden fazla sayfasından link almak size pek değer katmayacaktır.

Link oluşturmaya çalışırken her zaman farklı kaynaklar üretmeye çalışmalısınız. Bu kaynakların çeşitlilik sağlamasına dikkat etmelisiniz. Örneğin, tüm linklerin blog sitelerinden çıkmış olması manipülasyon gibi gözükebilir. Bu nedenle haber sitelerinden de link almaya çalışmalısınız.

Backlink Anahtar Kelimelerinizi Çeşitlendirin

Diğer taraftan link alırken oluşturduğunuz anahtar kelimelere dikkat etmelisiniz. Sürekli aynı anahtar kelime için link almaya çalışmak sitenizin ceza almasına neden olabilecektir. Bu konuda çok dikkatli olmanızı öneririm.

Backlink anahtar kelimelerini farklılaştırmak istiyorsanız LSI anahtar kelimelerden yararlanabilirsiniz. Bu anahtar kelimeler doğal olarak temel anahtar kelimeleriniz ile ilgili kelimeleri ifade ederler. Örneğin backlink yerine inbound link kelimelerinin kullanılması gibi.

İlgili Yerlerden Backlink Alın

Daha önce defalarca belirtmiş olduğum gibi alakalı sitelerden link almaya çalışmanız gerekir. Bir mobilya şirketiniz varsa alacağınız linklerin dekorasyon, mobilya, iç tasarım gibi konularla alakalı sitelerden olması gerekir.

Peki bu neden önemlidir? Google siteler arasındaki linkleri takip ederek bir sonraki durakta yer alan sitenin ne olduğuna ve ne ile alakalı olduğuna karar vermeye çalışır. Mobilya ile ilgili sorgularda üst sıralarda yer almak istiyorsanız mobilya ile ilgili sitelerden link almaya çalışmalısınız.

Sürekli Aynı Sayfaya Backlink Almayın

Bir siteye gelen linklerin tamamının aynı sayfaya yönelmesi pek akıllıca bir iş değildir. Bunun yerine sayfaları çeşitlendirmeye çalışmanız çok daha sağlıklı olacaktır. Google tüm linklerin aynı sayfaya gittiğini fark ettiği zaman sizi manipülasyon yapmakla sorumlu tutacaktır.

Bu tür olası cezalardan kaçınmak için link hedeflerini değiştirmeniz gerekir. Elbette link alırken üst sıralarda yer almasını istediğiniz sayfaları önceden belirlemiş olmalısınız. Bu sayede link çalışmanızın başarı şansını yükseltmiş olursunuz.

Backlink Tarlası Olmuş Sitelerden Kaçının

Backlink tarlası siteler hemen hemen herkese link veren sitelerdir. Bu siteler Google’ın gözünde besleyici site olarak görünürler. Elbette bu durum her site için geçerli değildir. Backlink tarlası olmuş siteleri tam anlamıyla iyi analiz etmek gerekmektedir.

Bir siteyi backlink tarlasına dönüştüren durum nedir? Backlink verme sıklığıdır. Örneğin, bir haber sitesi son 15 yazısının tamamında bir yerlere link çıkışı yapmışsa bu onun backlink tarlası olduğu anlamına gelmektedir. Google’ın bu siteye bakış açısı oldukça nettir. Dolayısıyla bu sitelerden kaçınmalısınız.

Backlink Sürekliliğine Dikkat Edin

Backlink alımında en önemli durum istikrardır. Backlink alımı bir anda gerçekleştirilip bir anda bırakılan bir şey olmamalıdır. Sektörünüze ve işletmenizin popülerliğine göre alım sıklığınız değişkenlik gösterebilecektir. Ancak bir ayda 10 link alıp ertesi ay hiç link almamak doğal dışı bir durum anlamına gelebilecektir.

Bunun için bir takvime bağlı çalışmalısınız. Örneğin, her ay 10 backlink alma hedefiniz varsa bunu ayın geneline en iyi şekilde yaymalısınız. Ardından bir sonraki ayın planını yapmaya çalışmalısınız. Böylece doğallıktan çıkmadan bir link oluşturma stratejisi planlamış olursunuz.

Otoritesi Zayıf Sitelerden Kaçının

Birçok SEO aracı kendi veri analizine uygun düşecek şekilde sitelere bir otorite puanı belirlemektedir. Bu puanlar sitelerin başka sitelerden aldığı backlinklerin kalitesine göre değişkenlik gösterir. Her ne kadar manipülasyon mümkün olsa bile yüksek otoriteye sahip alan adlarından backlink almak genellikle sağlıklıdır.

Önceden Google’ın PageRank algoritması bu puanlamayı bize doğrudan veriyorken artık vermemektedir. Ahrefs, Moz ve Semrush gibi araçlardan alan adlarının otoritesini ölçmemiz mümkündür. Bunun için backlink çalışması yaparken elinizin altında bir backlink sorgulama aracının olması önemlidir.

Backlink Sorgulama Araçları

Bir Google Search Console mülkünüz varsa backlink takibini ücretsiz bir biçimde yapabilirsiniz. Sitenize gelen linkleri ücretsiz bir üyelikle takip edebilirsiniz. Ancak linkler konusunda daha fazla bilgiye sahip olmak ve link oluşturma stratejisi geliştirmek istiyorsanız ücretli backlink sorgulama araçlarını kullanmalısınız.

Peki bu araçlar nelerdir? En iyi backlink sorgulama araçları yazımdan tüm bu araçlar hakkında detaylı bilgilere ulaşabilirsiniz. Özet geçmek gerekirse Ahrefs, Majestic, Moz ve Semrush en bilinen araçlardır. Bunları kullanarak sitenizin ve rakiplerinizin link profili hakkında detaylı bilgi edinebilirsiniz.

Sitenizi Backlink Spamlarına Karşı Koruyun

Bir backlink sadece sizin kontrolünüzde olan bir şey değildir. Rakipleriniz sitenizin değerini düşürmek için yığınla kalitesiz linkin sitenize yönlendirilmesini sağlayabileceklerdir. Bu nedenle sitenizi backlink spamına karşı koruma konusunda proaktif olmalısınız.

Google tarafından sunulan Disavow Tool aracı, site sahiplerin belirli backlinklerle olan bağlantısını kesmesine yarayan ufak bir araçtır. Bu araç Google Search Console’un bir parçası durumundadır. Google’ın link spamına karşı savaşında en önemli çözümlerinden biridir.

Dilerseniz Google Disavow ile ilgili yazıma göz atarak bu araç hakkında daha fazla bilgi edinebilirsiniz. Böylece onu nasıl kullanabileceğinizi, link spamına karşı sitenizi nasıl koruyacağınızı ve daha fazlasını öğrenmeyi başarabilirsiniz.

Backlink rel= Çeşitleri

Herhangi bir siteden aldığınız backlinkin teknik anlamda farklı kategorilere ayrılması mümkündür. Örneğin, bir site size dofollow yerine nofollow link vermeyi tercih edebilecektir. Bu durumda aldığınız link nofollow özelliğine sahip olacak ve arama motorları tarafından takip edilmeyecektir.

Okumalısın: Link Rel Çeşitleri ve SEO

Bu epey teknik bir konudur. Dolayısıyla backlink çeşitleri yazımdan daha fazla bilgi edinmeyi başarabilirsiniz. Burada sadece backlink çeşitlerinin neler olduğuna değinmiş olacağım. Böylece backlink çeşitleri konusunda genel bir bilgiye sahip olabileceksiniz.

Dofollow

En bilinen link çeşididir. Çünkü varsayılan olarak tüm linkler dofollow özelliği taşırlar. Site sahibi elle veya içerik yönetim sistemi otomatik olarak müdahale etmediği sürece bir sitedeki tüm linkler dofollow özelliği taşırlar. Bu, ilgili linklerin takip edilmesi ve link suyunun aktarılması gerektiği anlamına gelir.

Nofollow

Nofollow, dofollow özelliğinin tam zıddını ifade etmektedir. Bu tür linkler sitenin sahip olduğu PageRank değerini hedef siteye geçirmezler. Bu linkler sadece birer ipucu olarak ele alınırlar. Bu ipucu ilgili sitenin alaka düzeyini anlama konusunda Google’a yardımcı olmaktadır.

UGC

UGC, kullanıcı tarafından oluşturulan içerik kelime öbeğinin kısaltılmış halidir. Forum yayınlarında, blog yorumlarında veya kullanıcılar tarafından oluşturulan içeriklerde kullanılırlar. Bu linkin kullanımı tamamen site sahibinin inisiyatifine bağlı bir durumdur.

Sponsored

Sponsored özelliğine sahip linkler özellikle reklam linkleri ve sponsorlu içerikler için kullanılmaktadır. Google satın alınan linklerden herhangi bir şekilde hoşlanmamaktadır. Ancak bazı durumlarda, örneğin belirli bir ürün tanıtımı karşılığında ücret almanız durumunda bu linkleri sponsored olarak nitelemenizi istemektedir.

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Başa dön tuşu