Link Rel Çeşitleri ve SEO (Dofollow, Nofollow, UGC, Sponsored)

2019 yılının Eylül ayında Google, linklerin yapısını tanımlamak için yeni yollara başvuracağını belirtmiştir. Bir zamanlar linkleri tanımlamak için “nofollow” ve “dofollow” olmak üzere iki özelliğimiz vardı. Artık buna ek “sponsored” ve “ugc” şeklinde iki özelliğimiz daha var.

Yapılan çoğu güncelleme doğrudan kullanıcı deneyimine birer katkıdır. Ancak bazen güncellemeleri iyi anlamak önemlidir. Bu içerikte nofollow, follow, ugc ve sponsored link özelliklerinin neler olduğu ve ne fayda sağladıkları detaylı bir biçimde açıklanmıştır.

Linkler nedir ve arama motorları bunları nasıl kullanırlar?

Linklerden bahsederken genelde hep işlevlerinden söz edilir. Ben bu sefer daha farklı bir yol izleyeceğim. Bir adım daha geriye gidip linkleri ve amaçlarını doğru bir şekilde anlamanızı sağlamaya çalışacağım. Böylece link özelliklerinden konuşurken onları daha net anlayabileceksiniz.

Linkler arama motorlarının Web’i taramasına yardımcı olurlar

Google’ın bir arama yaparken gördüğünüz sayfaları almasının ve görüntülenecek şekilde sunmasının tek yolu önce Web’i taramak ve işlemektir. Google’ın tarayıcıları web sitelerini ziyaret ettikçe, diğer sayfaları keşfetmek için bu sitelerde buldukları linkleri kullanırlar.

Başka bir ifadeyle Google, Web’deki içeriğe göz atarken sizin yaptığınız gibi diğer sayfalardaki linkleri izleyerek sayfaları bulur. Sayfaları bulduktan sonra tarar, onları dizine ekler ve ardından kullanıcı arama yaptığında onun önüne sunar.

Linkler arama motorlarının bağlantı verdikleri sayfanın içeriğini anlamasına yardımcı olurlar

Linkler tarayıcıların sayfaları bulmasına yardımcı olmakla kalmaz, aynı zamanda Google’a her bir web sayfası hakkında değerli bilgiler sağlar. Google, hedef URL’nin içeriğini ve önemini belirlemeye çalışırken linkin link metni, linki çevreleyen içerik ve linkin konumu gibi şeylere bakar.

Linklerin Google’ın arama algoritmalarında bir sinyal olarak sahip olduğu önemli bir rol vardır. Örneğin, Google’ın ilk algoritması PageRank, sayfanın ne kadar önemli olduğunu belirlemek için bir sayfaya verilen linklerin sayısını ve kalite durumun göz önünde bulundurmaktadır.

Bir başka ifadeyle, bir sayfa diğer popüler sayfalardan ne kadar fazla linke sahip olursa aramada o kadar iyi performans gösterir. Bugün Google yüzlerce başka sinyal kullansa bile PageRank sıralama sürecinin en önemli parçalarından biri olmaya devam etmektedir.

Linkler kullanıcıların Web’de gezinmesine yardımcı olur

Nihai kullanıcıyı yani gerçekten arama yapan kullanıcıları unutmamak gerekir. Sitenize gelen ziyaretçiler sitenizde gezinmek için linkleri kullanırlar. Bu sayede aradıklarını bulabilirler.

Ziyaretçilerinize yardımcı olmak için linkleri şu yollarla kullanabilirsiniz:

  • Tıkladıktan sonra hangi içeriği bulmayı beklediklerini belirlemek için açıklayıcı link metni kullanabilirsiniz.
  • Tüm önemli sayfalarınıza link vermeli ve hiçbir sayfayı yetim bırakmamalısınız.
  • Diğer sayfalara yalnızca yararlı ve uygun olduğunda link vermelisiniz.

Dofollow link nedir?

Varsayılan olarak, manuel bir biçimde nofollow özelliği eklenmediği veya otomatik olarak sistem tarafından değiştirilmediği sürece tüm linkler dofollow özelliği taşırlar.

Arama motoru tarayıcıları dofollow linkleri takip ederler. Başka bir deyişle, keşfettikleri diğer sayfaları standart linkler aracılığıyla taramaya devam ederler.

Dofollow linkler, SEO topluluğunun yaygın olarak “link suyu” dediği şeyi içerirler. Link kalite için bir oy demektir. Hangi web sayfalarının sıklıkla bağlı olduğunu öğrenerek arama motorları, bir sitenin arama motoru sonuç sayfasında ne kadar üst sırada yer almasını belirleyebilirler.

Nofollow link nedir?

Bir rel=”nofollow” linki Google’a iki şeyin bilgisini iletir:

  • Sitemi linkli olan sayfa ile ilişkilendirme.
  • Linkli sayfayı sitemden tarama.

Google, yorumlarla oluşturulan spam ile mücadele etmek için 2005 yılında nofolllow link özelliğini ortaya atmıştır. Nofollow linkleri PageRank’ı geçirmezler. Bu sayede linkli yorum yapan kullanıcıların arama motoru sıralamalarını yükseltmeye çalışma olasılıkları ortadan kaldırılmıştır.

Google, 10 Eylül 2019 tarihinde getirdiği güncelleme ile bunu biraz değiştirdi. Güncellemeyle birlikte nofollow linkleri, arama motorları için birer ipucu sinyali olacak şekilde ufak bir nitelik değişimine uğramıştır.

Sponsored link nedir?

rel=”sponsored”, Google’ın 10 Eylül 2019 güncellemesinde yayınladığı yeni bir tür link özelliğidir. Sponsorlu linklerin ücretli linklerle aynı olduğu düşünülmektedir. Google’ın ücretli linklere ilişkin tutumu oldukça nettir. Google bu tür linkleri sevmemektedir.

Google, arama motoru sıralamanıza yardımcı olabilecek link türlerini satın almanızı veya satmanızı istemez. Google daha çok linklerin kazanılmasına odaklanmaktadır.

Peki, rel=”sponsored” özelliği ne zaman kullanılmalıdır?

  • Reklam olan linkler için kullanılmalıdır.
  • Sponsorluk olarak yerleştirilen linkler için kullanılmalıdır.
  • Birisinin sitenizdeki link için para ödemesi gibi durumlarda kullanılmalıdır.

rel=”sponsored”, linklerinizi sınıflandırma durumunuza biraz daha ayrıntı katmaktadır. Yalnızca Google’a bir linki sitemde takip etme veya sitemle ilişkilendirme demek yerine sponsorlu bir atama gerçekleştirir. Bu durumda Google’a linkin sponsorlu olduğunu aktarmış olursunuz.

Ücretli linklerinizi nofollow ile daha önce sınıflandırmış durumdaysanız bunları sponsored olarak değiştirmenize gerek yoktur. Bir link şeması eyleminden kaçınmak için ikisinden birine sahip olduğunuzdan emin olmanız yeterlidir.

UGC link nedir?

rel=”ugc”, Google’ın 10 Eylül 2019 güncellemesinde yayınladığı ikinci link türüdür. UGC, “kullanıcı tarafından oluşturulan içerik” için kullanılan bir kısaltmadır.

Peki, rel=”ugc” ne zaman kullanılmalıdır?

  • Blog veya makale yorumlarındaki linkler için bunu kullanmalısınız.
  • Forum yayınlarında bulunan linkler için bunu kullanmalısınız.
  • Kullanıcılarınızın sitenizde oluşturabilecekleri diğer link türleri için bunu kullanmalısınız.

Sitenize birçok yüksek kaliteli yorum veya gönderi gönderen kullanıcılar gibi belirli katkıda bulunanları ödüllendirmek isterseniz, rel=”ugc” veya rel=”nofollow” atamasını linklerden kaldırabilirsiniz.

Bunun gibi kararla tamamen site sahibine ait olacaktır. Yorumlardaki spam mesajlarla uğraşmak zor bir iştir. Ancak bazen gerçek anlamda ödüllendirilmeyi hak eden kişiler olduğu için onlar için link özelliğini değiştirmeyi düşünebilirsiniz.

Sahip olduğum tüm linkleri değiştirmeli miyim?

Elbette hayır. Google’ın 10 Eylül 2019 güncellemesi sitenizdeki tüm linkleri değiştirmeniz gerektiği anlamına gelmez. Bu güncelleme, artık Google’ın sitenizi ve link verdiğiniz sayfalarla ilişkisini daha iyi anlayabilmesi için daha fazla seçeneğe sahip olmanız anlamına gelir.

Google’a göre yeni özellikleri kullanmak, web analizi için linkleri daha iyi işlemelerine yardımcı olmaktadır. Size link veren kişiler bu özellikleri kullanıyorsa buna kendi içeriğinizi de dahil edebilirsiniz. Kısacası kullanacağınız bu özellikler linklerin daha iyi anlaşılması içindir.

Hangi linkler değer geçirirler?

Bir sitenin sahibi veya yöneticisi olarak, kendi iradeniz dahilinde başka bir sayfaya link verdiyseniz bu özelliklerin hiçbirini kullanmaya gerek yoktur. Sahip olduğunuz linklere hiçbir şey yapmamalısınız. Bunlar varsayılan olarak dofollow özelliğine sahip olacak ve değer geçereceklerdir.

Buna rağmen bir şeyi aklınızda tutmalısınız. Google’ın sistemi manipülatif linkleri görmezden gelme konusunda ustadır. Dolayısıyla, Google bir şekilde bir linkin takip edilmemesi gerektiğine inandığında dofollow linki dahi görmezden gelebilecektir.

Bir link özelliğinin “ipucu” olması ne anlama gelmektedir?

Google’ın “nofollow” özelliğine sahip olan linkleri artık bir “ipucu” olarak değerlendireceğini iyi anlamak önemlidir. Bu öylesine söylenmiş bir şey değildir. Google bir ipucundan bahsederken linkin sıralama ve tarama ile dizine eklenme için kullanılacağından söz etmektedir.

Bir sıralama ipucu olarak link özellikleri

Google, sıralama için ipuçları olarak nofollow, ugc ve sponsored link özelliklerini kullanmaya başlamıştır. Peki bu tam olarak ne anlama gelmektedir?

Google’a göre çoğu durumda bir ipucu modeline geçiş spam yöntemlere bakış açılarını değiştirmiş değildir. Google bu tür linklere daha önce nofollow özelliğinde olduğu gibi davranmaya devam edecek ve onları sıralama amacıyla değerlendirmeyeceklerdir.

Bu, Google’ın geçmişte söyledikleriyle aynı çizgide kalması anlamına gelmektedir. Ayrıca sistemlerinin bu özellikler olmadan bile manipülatif linkleri görmezden gelme konusunda iyi olduğunu göstermektedir.

Görünüşe göre Google, hangi linklerin sıralamaya dahil edileceğini ve hangilerinin dahil edilmeyeceğini belirlemek için çok fazla yardıma ihtiyaç duymamaktadır. Ancak bu yeni özellikler Google’a linklerin daha iyi anlaşılmasını sağlayacaktır.

Tarama ve dizine ekleme ipucu olarak link özellikleri

Birçok SEO uzmanının yıllar boyunca link optimizasyonu yaparken nofollow özelliğini kullandığı bir gerçektir. Belirli linklerin taranmasını ve dizine eklenmesini istemeyen SEO uzmanları bazen URL’lere nofollow özellikleri eklerler.

Bu durum aslında işe yaramış gibi görünüyordu. Çünkü bu tür nofollow özelliğini yoğun bir biçimde kullanan sitelerde tarama hacminin %50 oranında daha az olduğu saptanmıştır.

Bunu yapmanın daha doğrudan yolları vardır. Örneğin, robots.txt yönergeleri ve noindex etiketleri olmasına rağmen neden nofollow özelliği kullanılmıştır? Bunun sebebi bazı SEO uzmanlarının bu dosyalara erişiminin olmamasıdır.

Ayrıca, robots.txt dosyası Google’a bir şeyin taranmaması gerektiğini söylese bile bu bir garanti değildir. Ayrıca canonical etiketlerin birer öneri olduğu unutulmamalıdır. Bu nedenle bazı SEO uzmanları nofollow’u başka bir önleyici tedbir olarak görmektedirler.

Ancak Google’ın açıklamaları oldukça nettir. Bir sayfanın taranmasını veya dizine eklenmesini engellemek için nofollow özelliğini kullanan herkesin artık robots.txt, meta etiketler veya şifre koruma yoluyla bu işi yapması gerekmektedir.

Bir ipucu modeline geçerek Google, önceki nofollow modelindeki gibi linkleri tamamen görmezden geldiğinde kaybettiği bilgiyi (linkin işaret ettiği içeriğin açıklaması gibi) artık kaybetmeyecektir. Bu durum da aramayı geliştirmesine yardımcı olacaktır.

Sıkça sorulan sorular

Google’ın nofollow, ugc ve sponsored gibi link özellikleriyle birlikte linkleri çok daha yakından ve daha iyi tanıyabilecek olduğunu unutmamak gerekir. Elbette birçoğunuzun aklında çeşitli soruların olabileceğini biliyorum. Aşağıda bu sorulardan bazılarını yanıtlamaya çalıştım.

Mevcut nofollow özelliklerini yeniden düşünmeme gerek var mı?

Hayır yok. Nofollow özelliği, sitenizde yer alan ücretli veya sponsorlu bir linki engellemenin en bilinen yöntemiydi. Bir başka ifadeyle Google hedef siteyle bir ilişkinizin olmadığı çıkarımını yapmaktaydı. Mevcut nofollow linkleri bu şekilde çalışmaya devam edecektir.

Link özelliklerini çiftli olarak kullanabilir miyim?

Evet kullanabilirsiniz. Bir linkin hem sponsorlu hem de kullanıcı tarafından oluşturulduğunu belirtmek isteyebilirsiniz. Bu durumda sponsored ve ugc özelliklerini bir arada kullanabilirsiniz: rel=”sponsored ugc”

Sponsorlu bağlantılar için nofollow kullanmayı bırakmam gerekir mi?

Hayır yok. Tüm sponsorlu ve ugc bağlantıları kapsayacak şekilde nofollow özelliğinin kullanılması devam edecek bir durumdur. Ancak, sistemlerinizin biçimlendirme eklemek üzere ayarlandığı yerde ilgili özelliklere geçmeniz daha doğru olacaktır.

Reklamları ve sponsorlu linkleri vurgulamam şart mı?

Evet şart. Linkleri stratejik bir biçimde sitenin arama motoru sonuç sayfasındaki konumunu etkilemek amacıyla kullanmak bir link şeması oluşturmak anlamına gelir. Bu ceza almanıza neden olabilecektir. Bu nedenle ilgili linkleri nofollow veya sponsored olarak vurgulamalısınız.

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Başa dön tuşu